Summa sidvisningar

fredag 11 november 2011

Julmust, Michael Bublé och djupa tankar


Snart mitten av november. Vi är vana vid att det är några grader kallare och att det ev. kan ligga lite snö på marken.

Nu är det ju inte riktigt så. Tyvärr tycker jag. Men jag håller hoppet uppe. Det kommer, det kommer...

Sitter just nu i soffan med tända ljus, lyssnar på Michael Bublés julskiva på Spotify (så mysig) och dricker julmust :) Oj, jag glömde mandarinerna :)

Liite tidigt kanske ni tycker? Inte en dag för tidigt tycker jag :) Den 29:e november är det 1:a advent så ja, jag kanske tjuvstartar lite hehe..

Men när det nu finns julmust ute i butikerna, mandarinerna ligger uppradade i stora berg, reklamen på tv börjar bli mer "julig", Michael Bublé släpper julskiva and so on...Då kan jag inte hålla mig längre :) Kan ni hålla er?

Så här sitter jag och bara myser! Har sällskap av finaste vovven Ronja också. Löpning så då får hon bo här. Inte mig emot!

Läste snabbt igenom det jag skrivit. Hade det här vart för 1 år sen hade jag som alla andra år spytt på skiten. MEN alla kan ändras. Jag vet! För 1 år sen låg jag inne på TUB för att bli av med den värsta skiten man kan äta, Xanor. Jag ska inte fördjupa mig vidare i ämnet just nu. Tänkte skriva ett inlägg när jag har ork och kraft om hur det är att vara beroende av ett läkemedel. Men en sak kan jag säga nu. Att läggas in där är det bästa jag någonsin gjort!!

Då var jag inte så glad när det närmade sig julen pga all stress och en del annat. Tycker det fortfarande är jobbigt ibland men Nu kan jag uppskatta alla det där små sakerna på ett annat sätt. Bara som att ha en underbar familj och vänner.

Jag kan erkänna att jag rent ut sagt hatar att julhandla. Nu pratar jag inte om stressen ute i julhandeln på plats utan mer det här att man ska hitta den rätta julklappen, kommer han/hon gilla den? Är den kanske lite för billig? Har jag råd? Hur blir nästa månad?

Ihop med att jag blitt kvitt medicinen och blivit äldre så uppskattar jag mer mer en mysig kväll hemma hos familjen. Maten. Nå gott att dricka. Den varma löggen. Pepparkakorna och knäcken. Mammas julskinka och köttbullar. Den fina granen som vi alltid klär tillsammans när pappa fyller år. Brasan som pappa tänt. Hundar och katter som springer omkring. Den fina julmusiken. Doften av granriset utanför dörren. Alla tända ljus. Och allt fint julpynt. Risgrynsgröten. Jultomten. Sista skinkmackan med stark senap och julmust innan man går och lägger sig. 

Det här är min jul. (om jag inte jobbar). Lägg märke till att jag inte ens nämt julklappar. Det finns såklart med. Tycker det är jättekul att få och ge. Men är ingen stor grej. Vi njuter och tar hand om varann istället.

Tänk att de faktisk finns de som inte har nånstans att ta vägen på julafton för att de just inte har nånstans att ta vägen. Ingen att tillbringa julen med.

Mitt råd i år;

Stressa inte ihjäl er!! Kanske skänka en gåva till de som inte har nån att äta den där julskinkan med eller sitter ute i kylan, i minusgrader. De som på olika sätt inte kan uppleva den mysiga julen.

Och sist men inte minst. Det behöver inte vara perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar